De vijf voor… klantgericht bouwen; het creëren van een unieke woonervaring

De vijf voor… Klantgericht Bouwen: Het creëren van een unieke woonervaring

In ‘De vijf voor’ geven Trebbe-collega’s je tips voor allerhande onderwerpen. Van tips voor goede, stabiele samenwerkingen tot tips voor ondernemerschap, van tips om te komen tot de beste uitvraag tot tips voor de beste manier van herstructureren en nog veel meer. Dit keer neemt Johan Bombach, directeur bij Trebbe, ons mee in zijn vijf tips voor klantgericht bouwen.

De missie van Trebbe is ‘Samen bouwen aan geluk’. Daar hoort ook het (woon)geluk voor de klant bij. Om daadwerkelijk aan woongeluk te bouwen, stellen we de klantwens centraal. Klantgericht bouwen houdt in dat je als ontwikkelaar of bouwer de klant centraal stelt in het gehele proces, vanaf de conceptfase tot aan de oplevering. Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met de specifieke locatie en de wensen van de doelgroep.

Bosgaarde Zeist

DCIM100MEDIADJI_0010.JPG

Tip 1: Ken de locatie/omgeving alsof je er zelf woont

Om klantgericht te kunnen bouwen, is het van groot belang om de locatie en omgeving goed te kennen, zo goed alsof je er zelf woont. Door bekend te zijn met de lokale voorzieningen, de nabijheid van scholen, winkels en recreatiemogelijkheden, kun je beter inschatten welke aspecten van de locatie aantrekkelijk zijn voor potentiële kopers. Deze kennis stelt je in staat om woningen te ontwikkelen en bouwen die perfect aansluiten bij de behoeften van de toekomstige bewoners én een aanvulling is voor de omliggende omgeving. Een mooi voorbeeld hiervan is ons plan Bosgaarde in Zeist. Hier realiseren we onder meer dertig rug-aan-rugwoningen, bestemd voor de koop. Het plan voegt zich naadloos in de wijk Kerckebosch. De pijlers natuurinclusiviteit, klimaatadaptiviteit, biodiversiteit en duurzaamheid gaan hand in hand in de wijk én in ons deelplan. Tegelijkertijd is dit een product dat voldoet aan de vraag. Goede, duurzame woningen in een duurzame omgeving. Het bewijs dat deze woningen aansloten op de wens van de kopers, zit ‘m voor mij in het feit dat we de woningen relatief snel verkochten, terwijl we zien dat de markt verandert.

bewoner duivenwal

bewoner duivenwal

Tip 2: Ken de regionale en lokale woningmarkt

Om een succesvol project te realiseren, is het van cruciaal belang om op de hoogte te zijn van de regionale en lokale woningmarkt. Door het prijsniveau en de concurrentie in kaart te brengen, kun je een plan ontwikkelen dat gewild is,  realistische doelen stellen en je positioneren op de markt. Zo lag de vraag in Warmenhuizen voor om een plan te ontwikkelen en te realiseren dat specifiek bestemd is voor starters. Dat betekende voor het plan dat we woningen in het sociale koopsegment moesten realiseren. Dat was best een uitdagende opgave. Uiteindelijk is dat gelukt dankzij de inzet van ons concept BasisWonen. Hiermee kunnen we snel en betaalbaar goede woningen ontwikkelen. Dit betekende voor het plan Landsheer in Warmenhuizen 34 sociale huurwoningen. Daarnaast komen er 31 koopwoningen. De verkoopprijzen, variërend tussen € 285.427,- en € 333.401,- vielen allemaal in het sociale koopsegment. De woningen waren binnen de kortste keren allemaal verkocht aan de beoogde doelgroep uit Warmenhuizen en directe omgeving.

Tip 3: Bepaal je doelgroep(en) en definieer hun behoeften

Het identificeren van je doelgroep(en) is van cruciaal belang. Door te begrijpen wie je potentiële kopers zijn, kun je hun behoeften en voorkeuren beter begrijpen en  ontwerp- en bouwkeuzes hierop afstemmen. Doe marktonderzoek, verzamel data en luister naar de stem van de klant. Wat vinden zij belangrijk in een wijk en in een woning? Door hierop in te spelen, creëer je een leefomgeving die naadloos aansluit bij de wensen van de doelgroep. Een mooi voorbeeld hiervan is de Kroon op Leeuwesteyn. Een duurzame en gezonde leefomgeving met 30 koopwoningen, 46 middenhuurappartementen en 2 vrije sectorhuurappartementen. Voor de 30 koopwoningen toonden maar liefst 442 optanten hun interesse. Enerzijds voor ons een prachtige bevestiging dat we een goed product hebben ontwikkeld, anderzijds schrijnend dat we ‘maar’ 30 huishoudens blij konden maken met een nieuwe woning.

Tip 4: Ga uit van de ‘genius loci’

Bij klantgericht bouwen is het van belang om de unieke kenmerken van de locatie te respecteren. Elk stuk grond heeft een eigen karakter en geschiedenis. Bij het ontwerpen van de nieuwe leefomgeving is het van belang om rekening te houden met de ‘genius loci’, oftewel ‘de geest’ van de plek. Door de architectuur en het ontwerp van de woning af te stemmen op de specifieke locatie, ontstaat er een harmonie tussen de omgeving en de woning. Maatwerk is hierbij essentieel om de uniciteit van de locatie te behouden. Een mooi voorbeeld hiervan is onze gebiedsontwikkeling Landgoed in den Houte in Noordwijkerhout. Hier kiezen we ervoor om de bestaande kwaliteit en de al aanwezige groenstructuren te versterken én is zowel de historie van de locatie als de sfeer van de omliggende omgeving verwerkt in het ontwerp van de woningen. Maar naast de geest van de plek, voegen we zelf ook altijd elementen toe die wij als ontwikkelende bouwer belangrijk vinden voor de ontwikkeling van een goede wijk. Wat we nu ontwikkelen en bouwen, staat er over vijftig jaar nog. Dat betekent dat onze ontwikkelingen toekomstbestendig moeten zijn. We kiezen voor duurzame, robuuste materialen met een lage onderhoudslast. Ook vinden we duurzaamheid klimaatadaptiviteit, biodiversiteit en natuurinclusiviteit van groot belang. De kennis en ervaring doen we op door zelf te pionieren, maar ook door onze lidmaatschappen van onder meer platform KAN. Duurzaamheid in de ruimste zin van het woord, draagt bij aan de betaalbaarheid voor de bewoner, in de vorm van lage energie- en onderhoudslasten. Anderzijds ontwikkelen we zo wijken waar mensen en dier gezond(er) en fijn kunnen leven. En om dat laatste extra gemakkelijk in te passen, ontwikkelden we een pakket met al uitgewerkte natuurinclusieve elementen.

Luchtfotografie

DCIM100MEDIADJI_0303.JPG

Tip 5: Communiceer tijdig, helder en duidelijk

Goede communicatie met de klant is van onschatbare waarde bij klantgericht bouwen. Het is belangrijk om tijdig en helder te communiceren gedurende het hele bouwproces. Door regelmatig updates te geven en verwachtingen te managen, kun je potentiële kopers betrokken houden en eventuele zorgen wegnemen. Laat de klant zien wat hij of zij als eindresultaat mag verwachten. Dat doen we binnen Trebbe met inzet van ons woonbelevingscentrum LIV. Hier kunnen kopers al hun keuzes zien, voelen en ervaren op ware grootte. Ook zorgen we ervoor dat ze altijd op de hoogte zijn van de voortgang. Transparante en duidelijke communicatie draagt bij aan een positieve klantbeleving.

Tevreden kopers dankzij LIV

LIV woonkamer

Het gaat om de balans

Bovenstaand is slechts een greep uit de tips en aandachtspunten die wij hanteren bij het ontwikkelen en bouwen. Maar wat we altijd, ongeacht wat, waar of voor wie we bouwen, wij bouwen samen aan geluk. Dat doen we door aandacht te hebben voor de aarde, de maatschappij, de mens en de continuïteit. Dat noemen we meervoudige waarde. Door deze waarden met elkaar in balans te brengen, ontstaat een enorme kans om vanuit betaalbaarheid goede, toekomstbestendige, duurzame en natuurinclusieve wijken te realiseren waar mensen hun woongeluk kunnen vinden. Dat noemen we ‘Samen bouwen aan geluk’. En daar doen we het uiteindelijk voor.

Johan Bombach

088 259 02 80

bombach@trebbe.nl