Achter de bouwhekken: De Vrijheid Amsterdam

In ‘Achter de bouwhekken’ nemen we je mee in de wereld van de projecten van Trebbe. Op het voormalige gevangenisterrein van de Bijlmer Bajes verreist een nieuwe plek waar ontmoetingen en groen samenkomen; De Vrijheid. In de nieuwe, levendige stadswijk realiseert Trebbe 140 sociale huurappartementen voor de Alliantie Ontwikkeling. De appartementen worden verhuurd door woningcorporatie de Alliantie. Nu de volgende belangrijke mijlpaal is behaald, het hoogste punt, neemt hoofduitvoerder Arie Bauman ons mee achter de bouwhekken en vertelt hij over de uitdagingen die dit bijzondere project kent.

Groen, duurzaam en volop ruimte voor ontmoeting

“In de veertien bouwlagen tellende woontoren komen vijf verschillende soorten woningtypes van circa 48 m2, 70 m2 en 80 m2”, vertelt Arie. Door de variatie in type appartementen biedt De Vrijheid passende en fijne woningen aan een brede doelgroep. Met zowel een atrium inclusief binnentuin als twee groene dakterrassen is er volop ruimte voor ontmoeting. “Zo’n binnentuin brengt ook wel een extra uitdaging met zich mee. Aan het einde van de bouw komen daar bijvoorbeeld nog zware, betonnen banken en een grote boom in. Dan heb je een behoorlijke kraan nodig om dat erin te zetten. Inmiddels is de gevel van het gebouw dicht, maar hebben we op een aantal plekken nog openingen gelaten om de boom en de banken met een autolaadkraan te kunnen plaatsen. Dit soort uitdagingen maken mijn werk ook juist leuk.” Het Bajeskwartier wordt een energieneutrale en groene stadswijk. Hier sluit het appartementencomplex De Vrijheid naadloos op aan. Zo is er in het ontwerp veel aandacht voor klimaatadaptiviteit, vangen groene daken het regenwater op en zorgen deze tegelijkertijd voor het gedoseerd afvloeien van water. Ook aan duurzaamheid is gedacht. De appartementen worden aangesloten op het collectieve verwarmingssysteem en op het dak van het complex komen pv-panelen om elektriciteit op te wekken. “Elk appartement heeft een eigen buitenruimte, een zogenoemd zeembalkon. Dit balkon is zo’n 80cm breed en loopt rondom het hele gebouw. De balkons worden gescheiden door plantenbanken. Zo zie je weer een stukje groen terugkomen in het gebouw”, zegt Arie

“Zo’n binnentuin brengt ook wel een extra uitdaging met zich mee. Inmiddels is de gevel van het gebouw dicht, maar hebben we op een aantal plekken nog openingen gelaten om de boom en de banken met een autolaadkraan te kunnen plaatsen. Dit soort uitdagingen maken mijn werk ook juist leuk.”

Arie Bauman, hoofduitvoerder
De Vrijheid

Helden op hoogte; steigerloos bouwen bij De Vrijheid

Arie vindt het bouwen aan De Vrijheid een leuke uitdaging. “De Vrijheid is geen standaard werk. Het is net wat ingewikkelder dan andere woningbouwprojecten, dus soms moet je ook inventief zijn. Dat vind ik ook het mooie eraan. Het is altijd spannend om de planning te halen. Je komt vaak dingen tegen die de planning doorkruisen en daar moet je op inspelen. Mijn collega’s denken hier ook veel in mee, samen maken we het!” En dat De Vrijheid een complex werk is, heeft mede te maken met het feit dat de bijna 50 meter hoge woontoren steigerloos wordt gebouwd. “Als je zonder steiger bouwt en veelal op hoogte werkt, dan heb je ook andere veiligheidsprioriteiten. Daarom hebben we op deze bouw verschillende aanlijnpunten. De mensen die op hoogte werken dragen een harnasgordel en lijnen zich op deze punten aan. En omdat we geen steiger hebben, gebruiken we de zeembalkons om te lopen. Tot de negende verdieping zijn de balustrades al geplaatst en op de hogere verdiepingen staat tijdelijke randbeveiliging. Die veiligheid is enorm belangrijk en daar moet je heel alert op zijn. Soms denken mensen wel eens dat ze kunnen vliegen”, vertelt Arie met een knipoog. Steigerloos bouwen is niet de enige uitdaging die de bouw van De Vrijheid complex maakt. “We bouwen hier met schoonwerkbetonwanden, dus alles wordt in het werk gestort. De wanden plaatsen we met de torenkraan. Het zijn lange wanden en met windkracht vijf is het niet veilig om deze torenkraan te gebruiken. Dat zorgt vervolgens weer voor uitdagingen in de planning. Uiteindelijk weten we hier samen weer een oplossing voor te vinden en komt alles goed.”

Een krappe bouwplaats en logistieke uitdagingen

Midden in de Overamstel tussen de spoor- en metrolijn bouwt Trebbe aan De Vrijheid. Het is een krappe bouwplaats die omringd is door zes andere bouwplaatsen, een grote uitdaging. Want hoe ga je om met de logistiek en hoe gaat de samenwerking met de andere bouwers in zijn werk? “De bouwplaats van Trebbe is krap, dus dat vraagt om een strakke planning. En omdat we hier ook met andere bouwers gelijktijdig aan het werk zijn, is het ook een logistieke opgave. We werken met z’n allen eigenlijk op één grote bouwplaats. Daarom hebben we een aantal vaste routes waar alle logistiek langsgaat. Ook is er een portier die de bouwplaats goed in kan delen, de bouwpassen uitdeelt en bezoekers ontvangt. Het is fijn om zo’n iemand erbij te hebben”, zegt de hoofduitvoerder. Arie vertelt ook dat hij blij is met de PBM-vrije zone op het terrein. Dit is een zone waar men geen persoonlijke beschermingsmiddelen hoeft te dragen. “Dit is vooral fijn om van de auto naar het ketenpark te lopen. Wél geven we heel duidelijk aan waar je wel je veiligheidshelm, -schoenen, etc. moet dragen. Veiligheid staat natuurlijk voorop.”

De Vrijheid 1170×640
1170×640 Amsterdam tussenstand (1)
1170×640 Schoonwerk betonwanden De Vrijheid Amsterdam
1170×640 De Vrijheid Amsterdam tussenstand (2)

Over de planning van De Vrijheid

Al eerder vertelde Arie dat een strakke planning van groot belang is bij de bouw van De Vrijheid. Volgens Arie is hoogbouw altijd een uitdaging, omdat je het liefst zo snel mogelijk wil starten met de afbouw om de planning te halen. Hoe dat gaat bij De Vrijheid? “Dat verloopt tot nu toe allemaal goed”, vertelt hij. “We kijken met gepaste trots terug op het hoogste punt dat we onlangs hebben behaald. De ruwbouwfase is hiermee bijna afgerond en we zijn al volop bezig met de afbouwwerkzaamheden. Op de tiende verdieping zijn we de binnenwanden aan het plaatsen en op de elfde verdieping zijn we gestart met het plaatsen van de aluminium gevelkozijnen. Ook zijn we al behoorlijk ver met de afbouw. We zijn tijdig begonnen met het extra dichtplakken van schachten waar veel water doorheen komt door drie keer een extra vloer in de schacht te maken. Hierdoor konden we alvast beginnen met de afbouw en dat werpt nu zijn vruchten af. Tot de tiende verdieping zijn de gevels glasdicht.” Als alles volgens planning verloopt, dan levert Trebbe dit project in het najaar van 2024 op.

Samen bouwen aan geluk

Met De Vrijheid laten we volgens Arie een prachtig stukje wonen achter in het Bajeskwartier. “Deze woontoren is van een heel hoog kwaliteitsniveau. Dat zie je terug in de gevels, in de afwerking, maar ook in de woningen die bestemd zijn voor sociale huur. Naast fijne woningen voor de bewoners, is het voor ons ook een leuk werk om te maken. Dat maakt het extra mooi.” In Amsterdam bouwt Trebbe samen met partners aan geluk. En Arie? Die bouwt aan geluk door altijd met plezier aan het werk te gaan en waardering uit te spreken aan de mensen die buiten aan het werk zijn. “Als iets niet naar je zin is, moet je erover praten. Dat doe ik zelf ook en ik geef andere collega’s ook die ruimte. Verder vind ik het heel belangrijk om ook de heren buiten te waarderen, zonder hen kunnen wij niet bouwen. Als ze goed bezig zijn, dan geef ik ze ook zeker een compliment. Ik hou van discipline, want wat we aan het doen zijn moet wel goed en veilig zijn. De mensen waar ik mee samenwerk weten dit ook. Zo bouwen we samen aan geluk.”