Achter de bouwhekken… bij De Eglantier Apeldoorn

In 'Achter de bouwhekken' nemen we je mee in de wereld van de projecten van Trebbe. In Apeldoorn werkt Trebbe aan verduurzaming van 63 woningen boven het winkelcentrum De Eglantier. Henri Crediet, bouwplaatsmanager bij Trebbe BestaandWonen leidt dit binnenstedelijke, complexe project in goede banen en vertelt er meer over.

Uitdaging alom in De Eglantier

In Apeldoorn werkt Trebbe, in opdracht van woningcorporatie De Woonmensen, aan de verduurzaming van 63 woningen. Bijzonder is dat de woningen boven het winkelcentrum zijn gesitueerd, en niet zomaar een winkelcentrum. De Eglantier is het grootste winkelcentrum in de wijk De Maten. Dat betekent intensieve afstemming met bewoners én winkeliers en complexe bouwplaatslogistiek. En alsof dat nog niet uitdagend genoeg is, wordt hier ook de grootste pilot wet op kwaliteitsborging binnen de bestaande bouw uitgevoerd.

Duurzamer wonen in De Eglantier

“De werkzaamheden omvatten het realiseren van een labelsprong van de woningen”, steekt Henri van wal. “Dit betekent dat we onder meer daken, beglazing, deuren en het verwarmingssysteem van de woningen vervangen en de woningen voorzien van CO2-gestuurde afzuiging.” Ook worden de gevels gereinigd en brandwerende maatregelen getroffen. “Na de werkzaamheden ervaren de bewoners hier een hoger wooncomfort en houden ze toch betaalbare energielasten.” Voordat de werkzaamheden van start gingen is overleg geweest met de klankbordgroep vertelt Henri. “Deze groep is een afvaardiging namens de bewoners. Zij hebben vooraf actief meegedacht over onze werkzaamheden.” Vanuit de klankbordgroep is de suggestie gekomen om geluidsarme roosters toe te passen. “Dit advies is overgenomen.”

eglantier68
Eglantier2

Uitdaging nummer één; de logistiek in winkelcentrum De Eglantier

De woningen zijn gesitueerd boven het winkelcentrum De Eglantier in Apeldoorn. Een bijzondere plek om aan de slag te zijn, vertelt Henri. “Het winkelcentrum is ook tijdens onze werkzaamheden volledig open, ook tijdens onze werkzaamheden. Dit resulteert in intensieve afstemming met de winkeliers in het winkelcentrum.” Om ervoor te zorgen dat de werkzaamheden met minimale overlast uitgevoerd worden, werkt Henri met een uitgekiend, maar complex, logistiek plan. “Het winkelcentrum heeft één ingang die ook dienst doet als uitgang. Dat in combinatie met het feit dat we iedere dag tot 10.00 uur gebruik kunnen maken van die in- en uitgang, maakt dat we werken met logistieke planning die is gepland tot op het uur.” Henri overlegt met iedere bouwpartner welke materialen zij wanneer nodig hebben en bij de materiaalleveringen worden de vrachtwagens en de kranen in de juiste volgorde door de ingang gereden. “Zo zorgen we ervoor dat de partij die het langst de tijd nodig heeft als eerste naar binnen gaat en de partij die het eerst weer weg kan als laatst. Hier kun je wel écht spreken van just-in-time leveringen.”

Uitdaging nummer twee; het beperken van de overlast

Naast de bouwplaatslogistiek, heeft het uitvoeringsteam nog meer maatregelen getroffen om de overlast tot het absolute minimum te beperken. “voeren op maandagochtend, als de winkels gesloten zijn, de echt bewerkelijke werkzaamheden uit, zodat een eventuele uitloop niet direct resulteert in overlast voor de winkeliers én we proberen winkeldeuren zoveel mogelijk vrij te houden.” Ook worden planningen vooraf gecommuniceerd met de bewoners en de winkeliers. “Het werk hebben we opgedeeld in vijf fases. Tijdens de eerste fase keek iedereen over onze schouder mee. Dat is goed verlopen en dat scheelt dan ook in de zorgen van de winkeliers en bewoners in de daarop volgende fases.” Verder vertelt Henri dat er ruime afzettingen rondom de kranen worden opgenomen en daar waar nodig mensen worden begeleid om te passeren. “Wat echt een goed idee is geweest is dat we onze volledige looproutes op hoogte hebben gemaakt bij de woningen zelf. Zo voorkomen we dat onze vakmensen tussen het winkelend publiek door moeten met hun gereedschap en kruiwagens. Dat scheelt voor zowel de winkeliers, het winkelend publiek als de vakmensen zelf.” Daarnaast oogst het projectteam lof door een glazenwasser de beglazing van de winkels schoon te laten maken als het steigerwerk is verwijderd. “En iedere vrijdag ruimen we op, onder en rondom onze steigers álles op.”

eglantier681
Eglantier81

Uitdaging nummer drie; Pilot Wet Kwaliteitsborging in De Eglantier

Op korte termijn wordt de Wet Kwaliteitsborging ingevoerd. Om daar ook binnen de bestaande bouw helemaal klaar voor te zijn, besloot Trebbe een pilot uit te voeren. De keuze viel op de woningen De Eglantier. Henri voerde zelf deze pilot niet uit. “Het werk was te bewerkelijk om ook zelf deze pilot te begeleiden. Daarom heeft collega Erwin Meijer dit samen met een stagiair opgepakt.” Voor Erwin was deze pilot een eerste kennismaking met de Wet Kwaliteitsborging. “Gedurende voorbereiding zijn we gestart met deze pilot. Dat was ook direct de fase die het meeste tijd heeft gekost”, blikt Erwin terug. Tijdens de voorbereiding hebben Erwin en zijn stagiair samen met de externe borger (Plangarant) alle keuringen in beeld gebracht, formulieren gereed gemaakt en de keuringslijsten klaargemaakt. “Tijdens de uitvoering hebben we samen met Plangarant de keuringen te verricht.” Nu de verduurzaming voorzichtig de voltooiing nadert, kan Erwin de eerste conclusies trekken. “Deze pilot is goed verlopen. Dat kunnen we natuurlijk pas echt zeggen als we het project volledig hebben afgerond en alle dossiers compleet en gereed zijn, maar we hebben er wel een goed gevoel.” Erwin vertelt dat de grootste uitdagingen vooral zitten in het onbekende. “We hebben samen wel even moeten zoeken naar wat straks wettelijk gekeurd moet worden en dat gematcht met wat we zelf al keuren.” De belangrijkste les die Erwin heeft geleerd is dat Wet Kwaliteitsborging in de opzet tijd kost. “Daar kun je rekening mee houden in je voorbereidingsplanning. Tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat we dit steeds gemakkelijker kunnen inpassen binnen onze projecten. Nu moeten we onze keuringslijsten nog goed onder de loep nemen, maar straks sluiten die natuurlijk naadloos aan op de beginselen van de Wet Kwaliteitsborging en dan is het voor ons een vanzelfsprekendheid.”

Vanuit een goede samenwerking kan het team álles aan

Dat de verduurzaming in De Eglantier uitdagend is, dat moge duidelijk zijn. “Dit is echt een bewerkelijk project. 63 huishoudens, 35 winkels en evenzoveel omwonenden.” Toch blikt Henri met een goed en tevreden gevoel terug. “Nog een paar weken en dan leveren we dit werk op. We leveren straks keurig geïsoleerde woningen met een nieuw verwarmingssysteem op, met naar we hopen hele tevreden bewoners die een fijn wooncomfort hebben gekregen en natuurlijk ook een tevreden opdrachtgever.” Volgens Henri wordt een dermate complex project alleen succesvol als de samenwerking goed is. “Daar hebben we best veel tijd in geïnvesteerd met elkaar. En met elkaar bedoel ik dan het hele team, met alle bouwpartners erbij.” Dat begint met het gezamenlijk opstellen van planning, maar gaat volgens Henri veel verder. “Iedere woensdag is het bij ons gehaktballendag op de bouw. Dan eten we met z’n allen tussen de middag. En iedere vrijdag is het snackdag ook dat doen we weer als uitvoeringsteam samen.” Deze investering levert veel op. “Als team hebben we echt iets voor elkaar over. Als een glaszetter een grote ruit omhoog moet hebben, dan helpen bijvoorbeeld de schilder en de timmerman daarbij. We maken het werk hier echt samen en zetten een stap harder voor elkaar. Als de samenwerking goed is, dan zie je dat in alles terug en dat resulteert erin dat het werk, hoe bewerkelijk en weersafhankelijk ook, soepel verloopt.”