Cobouw en Antje de Groot in gesprek over verduurzaming particuliere markt

De verduurzaming van de gebouwde omgeving wordt een stuk makkelijker als er meer gebruik wordt gemaakt van data. Dat gelooft Antje de Groot, directeur van Trebbe. “Er zijn nog te veel discussies over hoe het eigenlijk moet."

Het is een ingewikkeld klusje: het energieneutraal maken van de bestaande woningvoorraad. Vooral de particuliere markt blijft flink achter, blijkt uit een recent onderzoek. Waar lopen bouwers vooral tegenaan? En hoe kan die versnelling worden bereikt? Cobouw deed een reeks interviews met bouwdirecteuren, waaronder Antje de Groot van Trebbe. Het bouwbedrijf is actief op de bestaande woningmarkt. Trebbe haalt zo’n tien procent van zijn omzet (25 miljoen) uit het verduurzamen van corporatiewoningen.

Antje website
Website Vriezenveen

Wat is de grootste uitdaging in de bestaande woningmarkt?
“Er zijn flinke discussies over de vele manieren om een huis te verduurzamen. Dat maakt het vraagstuk enorm ingewikkeld. Doet een maatregel wat het belooft? In de nieuwbouw is daar goede wet- en regelgeving voor. Voor de bestaande woningmarkt niet.”

Houdt dit jullie tegen te investeren in deze markt?
“Nee, zeker niet. Het moet gebeuren. Maar we merken wel dat er meer tijd in een renovatie-verduurzamingsopdracht gaat zitten dan nodig is. Je moet een plan maken, overleggen met corporaties en bewoners. Berekenen wat het meest comfortabel én vooral niet te duur is. In sommige gevallen mag de huur plus de woonlasten niet boven een bepaald bedrag uitkomen. Die zoektocht naar betaalbare oplossingen maakt het ingewikkeld. We maken hiervoor veel te weinig gebruik van data in Nederland.”

Data?
“Ja, het zou enorm veel schelen als we op grond van data kunnen zeggen: voor dit type woning, is deze maatregel de beste manier. Dat zou een versnelling teweeg kunnen brengen. Wij hebben in Zwolle een energieproeftuin gedaan, waar we veel aan het meten zijn. Daar kun je mooie conclusies uit trekken op basis van gezinssamenstelling en woongedrag. Zo kun je veel beter kijken wat de beste manier is.”

renovatie Trebbe Vriezenveen
Vriezenveen website 2

Hebben bouwbedrijven hier überhaupt een taak in? Aannemers voeren toch uit wat de opdrachtgever vraagt?
“Nee, er wordt steeds meer een prestatie gevraagd van bouwers. Dus de vraag hoe het goedkoper, beter en sneller kan gaat ons zeker aan.”

Maar wat maakt het een bouwer uit of het betaalbaar is?
“Dat maakt zeker wel uit. Als de opgave voor de opdrachtgever of de bewoner niet te betalen is, wordt het niet uitgevoerd. Het gaat hier om enorme investeringen. Het is niet eventjes en cv-ketel erin en je bent klaar. De tijd dat het terugverdiend wordt duurt hartstikke lang. Daar moeten oplossingen voor komen.”

Is het een te lastige opgave voor de bouwsector?
“Lastig is niet het juiste woord, dan klinkt het net alsof het vervelend is. Het is een gigantische opgave, heel anders dan een gasloze nieuwbouwwoning neerzetten. Je moet niet vergeten dat zo’n verduurzamingsslag diep ingrijpt op de privacy van bewoners. Het zijn niet de huurders die bepalen dat de renovatie nodig is, dat zijn de corporaties. Er is dus veel overtuigingskracht en uitleg voor nodig. We hebben er een sociale functie bij gekregen.”

De verduurzaming van de particuliere markt blijft nóg verder achter. Daar brandt bijna niemand zijn vingers aan. Trebbe toch ook niet?
“Klopt, dat komt omdat er geen verdienmodel in zit. Bij particulieren gaat veel werk zitten in de communicatie en de beoordeling van het huis. Maar voor advies willen consumenten niet betalen. Bovendien kost het maatwerk zoveel, dat huiseigenaren vaak tóch afzien van integrale verduurzaming. Het levert voor bewoners en bouwers te weinig op.”

Webiste Wijchen
Website Wijchen

Toch hebben jullie wel een poging gewaagd.
“Klopt, in Enschede hebben we met meer partijen een paar jaar geleden een renovatiewinkel opgezet voor huiseigenaren en huurders die advies wilden over verduurzaming. Het was een goed doordacht concept, maar uiteindelijk zijn we er toch mee gestopt. Het was simpelweg te duur voor consumenten en het was teveel een wirwar aan opties die ze konden kiezen. Wat we nu wel doen is dat we in sommige buurten koopwoningen meenemen als we toch de corporatiehuizen aanpakken.”

Wat is er nodig om die markt aan te jagen?
“Het begint bij het stimuleren van meer vraag. Daarvoor zijn er simpele oplossingen nodig voor consumenten. Als particulier raak je snel de weg kwijt door alle technische opties. Wijs huiseigenaren beter de weg. Daarnaast moet de overheid meer doen om de urgentie bij consumenten te voeden. Als er bijvoorbeeld in het onderwijs meer aandacht voor komt, wordt een duurzaam huis uiteindelijk vanzelfsprekend.”

Als er meer vraag komt gaat Trebbe het dan weer proberen op de particuliere markt?
“Ja, waarom niet? We zijn uiteindelijk een commercieel bedrijf met een duurzame ambitie.”

Dan zou die tien procent omzet meer kunnen worden?
“Zeker, die ambitie hebben we ook. We hebben de ambitie om te groeien naar 50 miljoen. Dat kan ook, maar er zijn zeker nog hobbels te nemen. Als verduurzaming vanuit de overheid beter geagendeerd wordt, moet dit lukken. Die groei doen we dan overigens wel beheerst. We hebben er de juiste mensen voor nodig. Vakmensen die willen uitvoeren, maar die ook goed overweg kunnen met bewoners.”